mandag den 18. august 2014

Prolog - Man cykler da til Toscana

Man cykler da til Toscana


Risskov 12.8.2014

Jeg skal til fødselsdags fest i Toscana i september.
For et halvt år siden begyndte jeg, at lege med tanken om, at cykle derned. Efter megen træning og planlægning nærmer tiden sig nu da jeg skal afsted.

Torsdag morgen den 21. August starter jeg fra Risskov og regner med at være fremme på vingården Tenuta Lupinari i Toscana den 7. September.
Når jeg skriver, regner med, er det fordi jeg ikke ved hvilke trængsler jeg skal igennem før jeg er fremme.

Jeg vil, efter bedste evne, skrive en blog undervejs, som jeg vil lægge ud de aftner jeg kan komme på Wifi, ellers kommer de hurtigst mulig efter.

Jeg cykler turen alene. Mange har spurgt, hvorfor? For det første er der ingen der har tid/er dum nok til det, for det andet kan jeg godt lide den udfordring der ligger i, at klare det selv.

Tænk, hvis man skulle følges med en, der ikke var til, at holde ud at høre på, 16 dage er mange og trængslerne vil komme, hvordan er reaktionen så, hvis man er lidt sure på hinanden?
Min erfaring er desuden, at det er mindre fysisk krævende at køre alene, så tilpasser man farten efter sine egne kræfter og ikke efter en andens.

Turen er på lidt over 2.000 km, jeg regner med at køre ca. 130 km om dagen.
Går det godt, vil jeg spare sammen til en fridag eller to når jeg kommer til Verona, Modena eller Bologna.


Værktøj:

Cyklen er min gode gennemprøvede Giant TCR Advanced carbon racer med Ultegra trippel, (52, 39,30 og 11-25) Mavichjul med nye Schwalbe Durano Plus dæk og FSA carbonstyr.

Jeg har en ekstra slange med, dækjern, selvklæbende lapper, nogle kædeled, et par kædesamlere, 4 unbrakonøgler der dækker alle skruer på cyklen, en schweizerkniv der kan lidt af hvert og en pumpe.

Nogle latexhandsker og en klud, det er træls at få beskidte fingre, blot fordi man punkterer.
En værktøjstaske under sadlen skal fragte de tunge ting, resten har jeg i en rygsæk.


Beklædning:
Jeg regner med at medbringe 2 par cykelbukser, 2 cykeltrøjer, 2 par strømper, en tynd cykeljakke, en let cykelregnjakke, løse ærmer og ben til de kolde dage/bjergpas, 1 par cykelhandsker og et par lidt varmere handsker.
Mine 5 år gamle Xtreme cykelsko, der ikke klemmer nogle steder.
Et par shorts, 2 T-shirts, 2 par underbukser og et par lette sandaler.
Som man kan se, skal der vaskes en del undervejs.
Nogle få toiletartikler.

Elektronik:
En Acer Aspire S5 bærbar PC, den vejer kun 1 kilo, en Samsung Galaxy S3 smartphone med en ekstra powerstation, et lille digital kamera, det er hurtigere at gribe det end at finde telefonen frem.
I telefonen har jeg GPS APPen: Sygic, der er hele Vesteuropa downloaded, så skal jeg ikke bruge datakraft, men kun GPS signaler som jo ikke koster noget.
I GPSen er der en masse POI´s, bla overnatningsmuligheder.
Når jeg kommer til en by, går jeg ind på GPSen, finder et muligt overnatnings sted og lader GPSen finde vejen.

Formen:
Jeg nærmer mig 4.500 km på cyklen i år og føler ikke at 130 km om dagen bliver et problem.
Tidligere har jeg cyklet til Paris 2 gange med www.Teamrotaryfarvskov.dk En fantastisk oplevelse som jeg kun kan anbefale. 
Jeg har tidligere kørt mange cykelløb og jeg føler min erfaring på en racer er rimelig.

Hvis alt går som planlagt, ligger jeg første etape ind torsdag den 21.8. om aftenen.

Bær venligst over med kommafejl o.l. det har aldrig været min spids-kompetence.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar